niedziela, 14 czerwca 2020

"Bramy światłości t.1"- Maja Lidia Kossakowska

         "Bramy światłości t.1" Mai Lidii Kossakowskiej należą do serii "Zastępów anielskich". I jak się okazuje są one 16-stą pozycją tego cyklu, czyli dość odległą. Dawniej przeczytałam "Żarna niebios", więc sam początek sagi o skrzydlatych, która stanowiła przyjemną lekturę, wywołującą uśmiech na mojej twarzy. Jak będzie tym razem- zapewne pominięte tomy mocno wpłyną na moją ocenę.


     Władzę w Królestwie od pewnego czasu sprawuje Gabriel, któremu nie jest łatwo. Pan odszedł i wszelki ślad po Nim zaginął. Nowe wyzwania, sprzeczne interesy, bojkoty i wielka niewiadoma, a także powrót do łask dawnego wyrzutka Królestwa, Daimon'a,  który pałał żądzą zniszczenie świata, teraz ponownie zasila szeregi Świetlistych. Jednak prawdziwy problem pojawia się, gdy jedna z podróżniczek wyjawia przyjacielowi Gabriela pewien sekret. Sereda twierdzi, że zna miejsce pobytu Pana. Gabrielowi nie pozostaje nic innego, jak zorganizować ekspedycję badawczą w nieokiełzane Strefy Poza Czasem, by odnaleźć Jasność. Wyprawą ma pokierować Daimon, znany także jako Tańczący na Zgliszczach bądź Abaddon Niszczyciel.  Nie wszyscy wiedzą, że ta eskapada wiąże się z ogromnym niebezpieczeństwem. Niebezpieczeństwem, które domagać się będzie swoich ofiar.

      Bardzo trudno jest mi napisać rzetelną recenzję tejże powieści, nie znając dokładnie poprzednich losów naszych bohaterów i wszystkiego innego, co wydarzyło się w licznych tomach poprzedzających ową książkę. Tak więc ta opinia będzie nieco powierzchowna, ale to nie znaczy, że gorsza. Jest kilka elementów, na które zwróciłam uwagę.

     Po pierwsze- jest to specyficzna lektura. Fantastyczna fabuła, w której występują siły nadprzyrodzone, istoty pozaziemskie, anioły, demony, tajemnicza magia i przepiękne, choć zabójcze krajobrazy. Te elementy fascynowały mnie jak miałam "naście lat", a teraz to nie do końca moja bajka. Z jednej strony ta historia stanowiła przyjemną odskocznię od rzeczywistości, jednak nadmiar sci-fi dość mocno mi przeszkadzał.

      Po drugie- totalnie nie odnajdywałam się w tej historii, co wynikało z nieznajomości poprzednich tomów. Notorycznie się gubiłam zarówno w wydarzeniach, jak i w bohaterach. Wszystko było tutaj dla mnie "czystą kartką" bez ładu i składu, którą nijak sensownie nie udało mi się zapisać. 

     Elementem, który przypadł mi do gustu, była bardzo dynamiczna akcja. Nieprzewidywalna, wybuchowa i niebezpieczna, nie zwalniała ani na moment, przez co z ciekawością brnęłam dalej w tę opowieść. Opowieść lekką i dość przyjemną, choć nie w moim klimacie. 

        Podsumowując, "Bramy światłości t.1" Mai Lidii Kossakowskiej to doskonała lektura dla wielbicieli fantasy, w których dominują anioły, demony i magia. Pełno w niej tajemniczych postaci, niewyjaśnionych wydarzeń, sporej dawki humory, który nie wszystkim może się spodobać. Jednak dla zwykłego czytelnika to już nieco inna sprawa, bo ta książka jest specyficzna, surrealistyczna i tak abstrakcyjna, że nie każdemu może to odpowiadać. Choć całość wydaje mi się atrakcyjna i dobrze się przy niej bawiłam, to zdecydowanie nie zamierzam nadrobić zaległości z pozostałych części. 

2 komentarze:

  1. To nie mój gatunek, więc odpuszczam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyka, to właściwie jedyny gatunek, po który nie sięgam wcale, więc tym razem skusić się nie dam, niezależnie jak dobra jest książka. :)

    OdpowiedzUsuń

"Dom sióstr"- Charlotte Link

       Duży, stary dom, stojący gdzieś na uboczu, z dala od wścibskich oczu, otoczony bezkresem pól i lasów, kusi, przyciąga i magnetyzuje...